wtorek, 14 lipca 2015

"Zabić drozda" - Harper Lee


Tłumaczenie: Zofia Kierszys
Tytuł oryginału: To kill a mockingbird
Wydawnictwo: Ksiazka I Wiedza
Data wydania: 1973 (data przybliżona)

Liczba stron: 389

"Zabić drozda" to bardzo intrygujacy tytul, tajemniczy, nie zdradzajacy kompletnie o czym bedzie ksiazka. Przynajmniej jesli chodzi o mnie. Bardzo dlugo chodzil za mna ten tytul - a ja nieufna wobec wszelkiego rodzaju "ochow i achow" nie spieszylam sie z zapoznaniem sie z nim. Do czasu. Pewnego dnia odwiedzilam biblioteke i jakos tak samo mi sie wyrwalo do Pani Bibliotekarki - "A jest moze "Zabic drozda"? Bylo:) I takim sposobem, ksiazke wkoncu przeczytalam.

Jakie sa moje wrazenia?

Czulam sie troche tak jakbym cofnela sie w czasie i znowu jako nastoletnia dziewczyna wczytywala sie w ksiazki. Dokonal tego nie tylko specyficzny zapach starych kartek ale rowniez klimat powiesci i sposob w jaki zostala napisana. Jest to pelna uroku i sklaniajaca niejednokrotnie do releksji lektura, ktora zostanie ze mna jeszcze na dlugo.

Nie jest to ksiazka na raz, na chwile, na rozluznienie czy na zabicie czasu, ktora sie przeczyta szybko i rownie szybko o niej zapomni. Ma w sobie cos takiego ze czlowiek przystanie, sie zamysli i zastanowi nad soba, nad ludzmi, nad kims obok siebie. 

Ciezko mi napisac cos madrego o powiesci Harper Lee bo wszystko co madre zostalo juz w tej ksiazce zawarte. Zamiast sie zastanawiac i krazyc wokol tej lektury, siegnijcie po nia bez dluzszego ociagania sie. Wtedy sami sie przekonacie co ona moze zrobic z czlowiekiem. Nie jest to ksiazka akcji ani szalonych przygod. To ksiazka o zyciu tak zgrabnie opisanym ze to wzbudza podziw i sklania do myslenia.

Spokojnego czytania, ja jeszcze chwile podumam...

3 komentarze:

  1. Wiedział, że warto ją kupić :) Niebawem i ja po nią sięgnę... :) Pozdrawiam :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, zdecydowanie to byl dobry wybor;) rowniez pozdrawiam :*

      Usuń
  2. Ta książka przyniosła mi tyle wzruszeń i uśmiechu, że zawsze będę ją dobrze wspominać :) Nie mogę doczekać się kolejnej powieści Pani Harper Lee.

    OdpowiedzUsuń