czwartek, 16 lipca 2015

"Sierpniowe dziewczęta'44" - Patrycja Bukalska

Okładka książki Sierpniowe dziewczęta'44

Data wydania: 20 sierpnia 2013
ISBN: 9788374363273
Liczba stron: 305
Wydawnictwo: Wydawnictwo Trio

W szkole nigdy nie lubilam historii. Przez wiekszosc roku uczylismy sie o Sredniowieczu i ogolnie bardzo odleglych czasach ktore jakos wcale do mnie nie przemawialy. Kiedy zblizalismy sie do jedynego nteresujacego mnie tematu czyli II Wojny Swiatowej to zawsze byl juz prawie koniec roku szkolnego i niewiele tego omowilismy. Wiec teraz bardzo chetnie sama duzo czytam na ten temat i mimo ze lzy sie kreca w oku i czuje sie przybita to z zacieciem bede oddawac hold tym, ktorzy tak wiele wycierpieli w imie milosci do ojczyzny.

Tym razem, kiedy buszowalam jakis czas temu po bibliotece, moja uwage przykula ksiazka pod tytulem "Sierpniowe dziewczęta'44". Wystarczyl jeden rzut oka do srodka i zdecydowalam ze ja zabieram. Nawet nie przeczytalam opisu na okladce, wiedzialam podskornie ze to cos dla mnie :)

Ksiazka Patrycji Bukalskiej opowiada losy ponad 20 uczestniczek Powstania Warszawskiego, ktore jeszcze niejednokrotnie bardzo mlodziutkie (majace po 14, 15 lat) zotaly rzucone w brutalna rzeczywistosc - smierci, glodu, strachu i walki o zycie. Jak bardzo byly niewinne i jednoczesnie zdeterminowane, zeby pomoc, jak bezinteresownie niosly otuche, wspieraly, szly wszedzie tam gdzie ich posylano. Jak wiele mialy w sobie odwagi i sily. Chociaz same mowia, ze czasem to byla poprostu nieswiadomosc grozy sytuacji niz odwaga. 
Opowiesci kobiet o Powstaniu mieszaja sie ze soba, nachodza na siebie. Autorka zadaje Uczestniczkom pytania o wiele rzeczy tak istotnych w codziennym zyciu jak ubrania, jedzenie, pozegnania, marzenia, smierc... 

Bardzo mnie poruszyla ta ksiazka. W oczach krecily mi sie lzy a serce zaciazylo jak kamien. Bardzo, bardzo potrzebne sa takie swiadectwa. 
Zebysmy nigdy nie zapomnieli. 
Zebysmy umieli docenic to, co mamy. 

Zdecydowanie zachecam do zapoznania sie z ta pozycja. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz