poniedziałek, 15 czerwca 2015

"Dziewczynka w czerwonym płaszczyku" - Roma Ligocka


Po przeczytaniu "Tylko ja sama" Romy Ligockiej, nie mialam watpliwosci co do tego jaki bedzie moj nastepny wybor czytelniczy. Moglam siegnac tylko po jedna ksiazke na swiecie - "Dziewczynka w czerwonym płaszczyku". Tym bardziej, ze jakims niesamowicie szczesliwym trafem spacerujac po bibliotece, trafilam wlasnie na nia! Nie potrzebowalam zadnego innego znaku i odrazu zabralam sie do czytania. 

Tym razem wrocilam do dziecinstwa Romy i zaczelam poznawac ja juz jako malenka dziewczynke - bezbronne dziecko ktoremu zabrane zostalo szczesliwe dziecinstwo. Dziecko, ktore znalo tylko zakazy i wiedzialo co to smierc. Nawet dane mi bylo podpatrzec jak to sie stalo ze jej rodzice sie pobrali. Moglam przeczytac o rodzinie jej mamy, Tosi. Wszystko to chlonelam z ciekawoscia ale i bolem w sercu, bo ciagle tluklo mi sie w glowie okrucienstwo rzeczy ktore wszyscy bliscy Romy doswiadczyli.
Nie moglam oderwac sie od tej ksiazki. Nie moglam uwierzyc w to jak takie dziecko moglo to wszystko przetrwac i zyc pozniej jako nastolatka i mloda kobieta - normalnie, cieszyc sie zyciem, miec marzenia, tworzyc, przyjaznic sie. To pokazuje jaka silnie psychicznie osoba jest tak naprawde istota ludzka. Ile potrafi zniesc...


Bezcenne sa zdjecia ze zbiorow wlasnych autorki, ktore sprawiaja ze sama Roma jak rowniez jej rodzina staje sie dla czytelnika blizsza, bardziej realna... Musze tez powiedziec ze nie moglam sie napatrzec na te wszystkie zdjecia. Zwlaszcza na Rome ktora byla slicznym dzieckiem i wyrosla na przepiekna dziewczyne.

Roma pisze pieknym jezykiem, czytanie o jej zyciu i osobistych przezyciach bylo dla mnie niesamowitym choc czasem lamiacym serce doswiadczeniem. Chcialabym podziekowac autorce za to ze podzielila sie z ludzmi swoim zyciem, swoimi emocjami i uczuciami, bardzo ja za to podziwiam. Jej swiadectwo jest niesamowicie potrzebne. 
Bardzo dziekuje.

1 komentarz:

  1. Jeszcze nie czytałam, ale recenzja bardzo zachęcająca. Koniecznie muszę sięgnąć po tę książkę!

    OdpowiedzUsuń